Hassut kisat

Piirroskuva, jossa on hahmoja ja keskellä olevista hahmoista muodostuu ihmispallo.

Leikin nimi: Hassut kisat 

Ikäsuositus: sopii kaikille 

Leikkijöiden määrä: 10 tai enemmän 

Leikin kesto: 10 minuuttia tai yli 

Tarvikkeet: höyheniä, tulitikkuja, herneitä, ämpäreitä, keppejä/harjanvarsia, sukkahousuja/hulavanteita, tennispalloja, lusikoita, noppia (leikin mukaisesti) 

Tila: sisä- tai ulkotila


Leikkien tavoitteena on ryhmähengen nostatus. Jaetaan ryhmä joukkueisiin. Joukkueita voidaan vaihtaa joka lajin jälkeen tai voidaan pitää samat joukkueet koko kisan ajan. 

 

Höyhenen puhallus 

Höyhenen pitäminen ilmassa puhaltamalla. Voidaan leikkiä myös viestinä eli höyhen ei missään vaiheessa putoa kisan aikana maahan.

 

Tulitikunheitto 

Jokainen heittää vuorollaan tulitikkua. Katsotaan, mikä joukkue on saanut tikun lentämään pisimmälle. 


Herneiden sylkeminen ämpäriin 

Annetaan jokaiselle kilpailijalle 5 hernettä. Jokaisella joukkueella on myös ämpäri. Jokainen sylkee vuorollaan 5 hernettä kohti ämpäriä. Se joukkue on voittanut, joka on saanut eniten herneitä ämpäriin.


Takaperin pituushyppy 

Jokainen hyppää vuorollaan takaperin pituutta vauhdittomasti. Jatketaan aina siitä kohdasta, mihin edellinen on hypännyt. Katsotaan, mikä ryhmä on päässyt pisimmälle. 


Limbo 

Tarvitaan keppi ja kaksi pitäjää. Katsotaan, kuka pääsee matalimmalta kepin ali vatsa ylöspäin, eli selkää taivuttamalla.

  

Sukkahoususta läpi pujotus 

Tarvitaan sukkahousuista tehty rengas. Myös hula-vanne käy. Kokeillaan, mikä joukkue pujottautuu sukkahousujen/renkaan läpi nopeitten.


Tarkkuusheitto 

Laitetaan ämpäreitä eri kohtiin maata. Voidaan pisteyttää esimerkiksi, että kauimmaisesta heitosta saa eniten pisteitä. Annetaan jokaiselle tennispalloja/hernepusseja tms., joita koitetaan saada ämpäreihin. Jos ollaan ulkona, voidaan maahan piirtää kohdat ja heitettävinä esineinä käyvät kivet/kävyt.

 

Tennispallon heitto ja kiinniotto ämpärillä 

Tarvitaan heittäjä, jolla on esimerkiksi 5 tennispalloa ja kiinniottaja, jolla on ämpäri. Heittäjä yrittää heittää tennispalloja ämpäriin niin, etteivät ne pomppaa sieltä pois. Jos on verkko käytössä, voidaan kokeilla heittoa verkon tai jonkin narun yli. 


Lusikat ja noppa

Jokaiselle leikkijälle annetaan lusikka ja ryhmällä on yksi noppa. Noppaa pitää kuljettaa tietty matka lusikasta toiseen siirtämällä. Jos noppa putoaa maahan, aloitetaan alusta. 

heidil