Eläinviesti

piirroskuva, jossa on kolme hahmoa: yksi on kiikkumassa, toinen venyttelee ja kolmas pitelee palloa.

Leikin nimi: Eläinviesti 

Ikäsuositus: alle 7-vuotiaat

Leikkijöiden määrä: 10 tai enemmän 

Leikin kesto: 10 minuuttia tai yli 

Tarvikkeet: kääntöpaikan merkitsemisesineet (hernepussit, tuolit tai vast.) 

Tila: sisätila, avara tila

 

Leikin tavoitteena on kehittää kerholaisten koordinaatiota sekä keskittymiskykyä. Aluksi ryhmäläiset voivat itse ideoida, miten eri eläimet kulkevat ja voidaan valita yhdessä, mitkä eläimet otetaan viestiin mukaan. Tyylejä voi olla rapukävely, karhukävely, mittarimato jne.


Jaetaan ryhmä noin 4 hengen joukkueisiin. Merkitään viestin kääntöpiste (viiva, tuoli hernepussi, kenkä tms. merkki). Kuljetaan viestinä ryhmittäin.

 

Variaatio: Kuka on viidakon nopein eläin? Lapset muodostavat kaksi jonoa ja asettuvat lähtöviivan taakse. Heidän edessään on jonkin matkan päässä kaksi tuolia, jotka ovat kääntymispisteitä.

 

Sen jälkeen voidaan yhdessä sopia, mitä viidakon eläimiä viestissä kulkee. Voidaan tehdä niin, että kaikki kulkevat esimerkiksi sammakkona. Tai keksiä yhtä monta eläintä, kun on ryhmässä leikkijöitä, jolloin kaikille tulee eri tapa liikkua. Peruseläiminä voi käyttää karhua (koala tms.), rapua, sammakkoa, gorillaa (kädet viistävät maata), käärmettä jne.

heidil